Centrum Badawcze
Centrum Badawcze Elektromobilności i Inteligentnego Transportu (CET)
Dyrektor Centrum Badawczego
mgr inż. Grzegorz Stawicki
Od 2012 roku pracuje tematyce Elektromobilności głównie dla firm komercyjnych. Od 2012 do 2015 jak kierownik projektów autobusowych w AMZ – Kutno. Odpowiedzialny za opracowanie całej gamy autobusów City Smile w wersji elektrycznej. Uczestnik projektu Horyzont 2020. Od 2015 do 2017 Szef Sprzedaży w Ursus Bus. Odpowiedzialny za wprowadzenie produktów firmy na rynek i przygotowanie koncepcji nowego rodzaju pojazdów zero emisyjnych. W 2015 roku zaowocowało to powstaniem pierwszego w Polsce autobusu elektryczno wodorowego. Od 2017 odpowiedzialny za dystrybucje i integrację systemów napędowych Dana – TM4 w centralnej Europie. W 2018 złoty medal na TransExpo Kielce za najlepszy napęd elektryczny na rynku dla komunikacji miejskiej. Uczestnik projektów Polski Ebus, Polski Ebus 2.0, ZeEUS Project, JIVE i JIVE 2.0, EVAN. Obecnie Dyrektor Centrum Badawczego w Instytucie Elektrotechniki. Odpowiedzialny z ramienia Instytutu za projekt Rail4Eart WP9 – Interoperacyjna stacja tankowania wodorem.
Grupa Badawcza Zintegrowanych Systemów Inteligentnego Transportu
Jesteśmy nowo utworzoną grupą badawczą w Kutnie. Na tą chwilę prowadzimy intensywne procesy rekrutacyjne. Planujemy w najbliższym czasie zatrudnić dodatkowe osoby na stanowiska niezbędne do realizacji założonych celów.
Naszymi potencjalnymi klientami są firmy i instytucje, które ze względu na politykę Unii europejskiej zmierzającą do dekarbonizacji mobilności chcą, bądź wręcz są zobligowane do wymiany części floty samochodowej na zero emisyjną.
Usługi:
- konwersja pojazdów spalinowych na elektryczne lub elektryczno – wodorowe z wykorzystaniem komponentów rynkowych
- integracja pojazdów EV i FCEV
- projektowanie i programowanie układów elektronicznych
- diagnostyka i konfiguracja komponentów energoelektronicznych i elektronicznych pojazdów EV i FCEV
- projektowanie i programowanie systemów ładowania pojazdów elektrycznych
- uruchomianie i diagnostyka pojazdów EV i FCEV
- wdrażanie i walidacja rozwiązań systemowych na pojazdach EV i FCEV
- wdrażanie algorytmów sterownika nadrzędnego pojazdów EV i FCEV
- projektowanie architektury systemowej pojazdów elektrycznych
- inżynieria zwrotna dla pojazdów EV i FCEV
- projektowanie komponentów nadwozia pojazdów zgodnego z przepisami homologacyjnymi
- projektowanie i programowanie systemów HMI dla pojazdów EV i FCEV
Głównymi obszary gospodarki na których planuje skupić swoje działania Grupa Badawcza Zintegrowanych Systemów Inteligentnego Transportu są automotive oraz transport.
Grupa Badawcza Infrastruktury Transportu Elektrycznego
Usługi:
- pomiary kondunktancji torowisk
- system MPB (Pomiar prądów błądzących)
- P4 dla statycznych przetwornic kolejowych
- obsługa elektroniki tramwajowej
- diagnostyka obszarowej sieci powrotnej prądu stałego
Naszymi klientami są:
- firmy realizujące rozbudowę metra w Warszawie
- firmy wykonujące nowe i modernizowane torowiska z reguły tramwajowe
- Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej
Obszar infrastruktury zelektryfikowanego prądem stałym transportu szynowego – koleje, metro tramwaje
Grupa Badawcza Systemów Zasilania Napędów Elektrycznych
Oferujemy szeroki zakres usług w dziedzinie projektowania oraz wykonania maszyn elektrycznych, mających zastosowanie w różnych gałęziach transportu, a także w wybranych obszarach przemysłowych.
Usługi:
- projektowanie i prototypowanie komponentów energoelektronicznych dla pojazdów zeroemisyjnych
- projektowanie i prototypowanie systemów bezprzewodowego ładowania
- projektowanie i prototypowanie elektrycznych systemów napędowych dla EV
- projektowanie i prototypowanie przekształtników dla OZE
- projektowanie i prototypowanie prądnic dla OZE
- Integracja pokładowych komponentów zasilania i napędu pojazdów elektrycznych
- projektowanie i prototypowanie falowników napędowych dla klasycznych maszyn trójfazowych i wielofazowych
- projektowanie konstrukcji mechanicznych
Nasza oferta zaadresowana jest do firm pracujących bezpośrednio i pośrednio w obszarze elektromobilności. Przykładem mogą być firmy które zajmują się konwersją pojazdów spalinowych na elektryczne czy tez projektowaniem pojazdów elektrycznych. Grupa Badawcza Systemów Zasilania Napędów Elektrycznych oferuje im dobór lub i opracowanie systemów zasilania, napędu oraz integracji elektrycznych i elektronicznych urządzeń pokładowych. Rozwiązania technologiczne które opracowujemy adresowane są także dla firm pracujących w szerokim obszarze OZE a szczególnie energetyki wodnej i wiatrowej, dla tych klientów mamy w swojej ofercie generatory do turbin wiatrowych i wodnych oraz dedykowane przetwornice opracowane w Łukasiewicz – IEL.
Grupa Badawcza Systemów Zasilania Napędów Elektrycznych działa głównie w dwóch obszarach:
- przemysłowy:
- przetwarzanie energii elektrycznej (układy napędowe i systemy zasilania),
- e-transport (nowe rozwiązania na rzecz elektromobilności na lądzie, wodzie i w powietrzu)
- energetyka i wytwarzanie energii elektrycznej (systemy OZE, integracja pojazdu z systemem elektroenergetycznych V2x)
- usługowy:
- usługi i realizacja projektów B+R
- usługi badawcze układów napędowych dla elektromobilności i zastosowań przemysłowych
Podejmujemy także prace z obszaru rolnictwa, takie jak opracowanie zasilania czy dedykowanego napędu dla maszyn i urządzeń rolniczych.
Grupa Badawcza Systemów Sterowania i Zarządzania
Specjalizujemy się w:
- sterowaniu przekształtnikami sieciowymi AC/DC,
- sterowaniu przekształtnikami napędowymi DC/AC,
- sterowaniu przekształtnikami DC/DC,
- modelowaniu i symulacji systemów energoelektronicznych w środowisku symulacyjnym Matlab/Simulink, Plecs, PSIM,
- programowaniu procesorów DSP i układów programowalnych FPGA,
- programowaniu paneli dotykowych HMI, sterowników PLC, mikrokomputerów Raspberry Pi,
- komunikacji z urządzeniami poprzez Ethernet, Wi-Fi, Modbus, RS485, RS232,
- Internet rzeczy IoT (ang. Internet of Things).
Zakres działania:
- modelowanie i symulacje komputerowe w zakresie systemów energoelektronicznych i energetycznych,
- opracowywanie algorytmów sterowania dla różnych systemów i obiektów,
- symulacje na Symulatorze Czasu Rzeczywistego (ang. Real Time Simulator),
- rozwój oprogramowania dla systemów wbudowanych (ang. Embedded System),
- zarządzanie przepływem i magazynowaniem energii elektrycznej,
- tworzenie aplikacji komputerowych dla systemów Windows i Linux,
- komunikacja z systemami rozproszonymi,
- monitorowanie i wizualizacja parametrów systemów,
- tworzenie i zarządzanie bazami danych.
Usługi:
- modelowanie i symulacje systemów elektrycznych i energoelektronicznych
- opracowywanie algorytmów sterowania dla systemów elektrycznych i energoelektronicznych
- symulacje systemów w symulatorze czasu rzeczywistego (HIL)
- opracowywanie oprogramowanie dla systemów i komponentów systemu embedded
- oprogramowanie systemów przepływu i magazynowania energii elektrycznej
- tworzenie aplikacji komputerowych dla systemów Linux i Windows
- tworzenie aplikacji Webowych
- tworzenie zdalnych systemów akwizycji danych
- tworzenie i zarządzanie bazami danych
- sterowanie przekształtnikami energoelektronicznymi (AC/DC, DC/AC, DC/DC)
- programowanie paneli dodykowych HMI, sterowników PLC, mikrokomputerów Raspberry PI
- tworzenie kastomowych rozwiązań AI opartych o sieci neuronowe
- programowanie procesorów DSP i programowalnych układów FPGA
Odbiorcami naszych produktów są głównie firmy zajmujące się integracja napędu elektrycznego z zastosowaniem do napędów autobusowych, samochodów dostawczych i ciężarowych oraz innych pojazdów użytkowych i przemysłowych.
Grupa działa w obszarze : Inteligentna i Czysta Mobilności