Trans_auton

Projekty KRAJOWE

Projekt „Transport autonomiczny” jest dofinansowany z dotacji celowej Prezesa Centrum Łukasiewicz, na podstawie umowy zawartej w dniu 18.06.2024 r.

Całkowita wartość projektu: 3 989 975,00 zł

Dofinansowanie: 3 590 977,50 zł

W ramach projektu badawczego związanego z obszarem transportu autonomicznego, planowane jest uruchomienie pięciu zadań/projektów Proof-of-Concept mających na celu wypracowanie grupy technologii, którą będzie zainteresowany sektor prywatny i publiczny. Każdy projekt będzie realizowany przez jeden Instytut Łukasiewicza, który jest członkiem konsorcjum. Głównym założeniem projektu badawczego jest uzyskanie możliwości komercjalizacji danych rozwiązań oraz uzyskanie szerokiego grona odbiorców technologii, co uzasadniałoby potrzebę budowy Strategicznego Programy Łukasiewicza dotyczącego autonomicznego transportu.

Podczas realizacji dotacji planowane jest uruchomienie następujących projektów PoC:

· PoC 1 (Ł-PIMOT) – autonomiczny system w intralogistyce z uwzględnieniem działań wokół hali produkcyjnej lub magazynowej w dynamicznym środowisku zewnętrznym. Przedmiotem projektu jest opracowanie systemu autonomii wraz z oprogramowaniem dla pojazdów typu AMR, które poruszają się po placach umieszczonych na zewnątrz hal produkcyjnych. Algorytmy autonomii zostaną przetestowane w zbudowanym środowisku symulacyjnym. Zbudowane środowisko symulacyjne do testowania oprogramowania będzie bazowało na rzeczywistym odpowiedniku pojazdu pochodzącego od potencjalnego klienta lub bezzałogowego pojazdu Instytutu. System autonomii planowany do opracowania będzie składał się z głównej jednostki sterującej, kamer stereo, nawigacji satelitarnej, nawigacji inercyjnej oraz opracowanego oprogramowania. Ponadto w ramach projektu planowane jest opracowanie oprogramowania, które będzie integralną częścią tzw. systemu WMS (ang. Warehouse management system), które umożliwi kontrolowanie pracy pojazdów AMR wyposażonych w system autonomii.

· PoC 2 (Ł-ILOT) – zwiększenie możliwości operacyjnych w zakresie autonomicznego transportu. W ramach rozwijanego projektu Ł-ILOT będzie opracowywał system anty oblodzeniowy dla bezzałogowych statków powietrznych wyposażonych w autonomię. Rozwiązanie ma na celu zwiększenie zdolności poruszania się bezzałogowych statków powietrznych w sposób autonomiczny w trudnych warunkach atmosferycznych.

· PoC 3 (Ł-IEL) – zwiększenie możliwość operacyjnych dla autonomicznych platform intralogistycznych. W ramach projektu Ł-IEL będzie opracowywał system ładowania indukcyjnego dla intralogistycznych platform autonomicznych wykorzystywanych w przemyśle. Opracowana technologia ładowania indukcyjnego będzie dedykowana dla robotów przemysłowych, które poruszają po lub na zewnętrz hal produkcyjnych. Opracowanie technologii umożliwi uproszczenie algorytmów jazdy autonomicznej oraz przyspieszy proces tzw. dockowania pojazdów w celu naładowania.

· PoC 4 (Ł-PIAP) – wprowadzenie autonomii typu NFN (Natural FeaturesNavigation) do platformy AGV Ł-PIAP. Projekt PoC ma na celu opracowanie platformy AGV/AMR o nośności 500 kg dla przemysłu. Platforma zostanie wyposażona w system nawigacji, który umożliwi jej samodzielne poruszanie się po halach produkcyjnych.

· PoC5 (Ł-PIT) – Autonomiczny system sterowania pojazdami szynowymi (SMART-TRAM). Ł-PIT będzie prowadził prace mające na celu opracowanie systemu sterowanie autonomicznego dla tramwajów z uwzględnieniem dodania mechanizmów odpowiedzianych za wykrywanie przeszkód. W trakcie realizacji projektu badawczego planowana jest także integracja oraz wymiana doświadczeń między Instytutami Łukasiewicza, które pracują nad różnymi aspektami autonomicznego transportu. Wymiana ta ma na celu poznanie procesów projektowych, narzędzi oraz dostępnych zbiorów danych, które są wykorzystywane przez poszczególnych uczestników konsorcjum. Oprócz opracowywania technologii związanych z partnerami biznesowymi, zgodnie z założeniami projektu, konsorcjum będzie dążyło również do wypracowania wkładu do Strategicznego Programu Łukasiewicza.

This will close in 0 seconds