Projekty zakończone
e-VAN – uniwersalny samochód dostawczy z napędem elektrycznym kategorii N1
WYKONAWCY
Konsorcjum złożone z Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniczny oraz IWOS Sp. z o.o. zaprojektowało i opracowało projekt dokumentacji stylistyczno-technicznej do realizacji dwóch prototypów pojazdu: „e-Van – uniwersalny samochód dostawczy z napędem elektrycznym, kategoria N1”.
KONSTRUKCJA
Projektowany pojazd dostawczy wyposażony jest w ogniwo wodorowe zasilane pokładowym magazynem wodoru o pojemności 10 kg sprężonego wodoru. Ogniwo wodorowe jest głównym źródłem energii elektrycznej dla pojazdu. Dodatkowo auto posiada akumulator buforowy o pojemności 15 kWh, w celu gromadzenia nadmiaru energii elektrycznej wytwarzanej przez ogniwo paliwowe oraz przez układ rekuperacji podczas hamowania. Układ napędowy składa się z falownika i silnika centralnego połączonego za pomocą przekładni różnicowej z tylną osią pojazdu.
FOTOWOLTAIKA
W celu poprawy ogólnego bilansu energetycznego zainstalowano panele fotowoltaiczne na dachu pojazdu. Energia pozyskiwana z odnawialnych źródeł energii pozwoli na wspomaganie pracy urządzeń pokładowych (zasilanie pomocnicze podczas postoju, czuwania itp.) bez konieczności zużywania energii zgromadzonej w akumulatorach.
KOMUNIKACJA
Na pokładzie pojazdu zainstalowany zostanie innowacyjny system telemetryczny, umożliwiający dwukierunkową komunikację ze środowiskiem V2I, co jest szczególnie istotne, gdy konieczne jest zdalne sterowanie parametrami kluczowych elementów układu elektrycznego i wodorowego. Pojazd będzie wykorzystywany głównie w miastach i na terenach zurbanizowanych, będzie zintegrowany z nadrzędnymi systemami informatycznymi sieci miejskiej jako element wdrożonej technologii Smart City. Biorąc jednak pod uwagę jego duży zasięg, będzie mógł swobodnie działać na obszarach pozamiejskich i nieurbanizowanych.
STYLISTYKA I ZEROEMISYJNOŚĆ
Biorąc pod uwagę duży zasięg pojazdu, wynoszący 450 km i jego ładowność ponad 1000 kg, jego masa własna została zoptymalizowana m.in. w zakresie rozwoju elementów nadwozia pojazdu wykonanych z materiałów kompozytowych. Technologia ta umożliwiła również osiągnięcie proponowanej nowoczesnej stylistyki pojazdu. Zeroemisyjny pojazd dostawczy e-VAN związany jest z jednym z głównych obszarów działalności Sieci Badawczej Łukasiewicz – Inteligentną Mobilnością.
BEZPIECZEŃSTWO
Konstrukcja pojazdu uwzględnia najnowsze trendy i wymagania, które będą obowiązywać od drugiej połowy 2022 roku, biorąc pod uwagę ergonomię i bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników dróg. Unikalny system obserwacyjny będzie służył do monitorowania przestrzeni wokół poruszającego się pojazdu, informując i ostrzegając kierowcę o potencjalnych zagrożeniach i anomaliach.
AKTUALNOŚĆ PROJEKTU
Projekt e-Van odpowiada na aktualne potrzeby społeczno-gospodarcze związane z rozwojem elektromobilności. Ostatecznym odbiorcą projektu będą firmy z branży logistycznej, kurierskiej i obsługi technicznej.
WYMIARY OPRACOWANEGO POJAZDU
⇒ Długość: 6990 mm
⇒ Szerokość: 2054 mm
⇒ Wysokość: 2220 mm
⇒ Rozstaw osi: 4100 mm
OSIĄGI POJAZDU
⇒ Zasięg działania pojazdu na jednym tankowaniu: 450 km
⇒ Dopuszczalna masa całkowita: 3500 kg
⇒ Nośność: 1000 kg
⇒ Liczba miejsc: 3 (kierowca + dwóch pasażerów)