W ramach otrzymanego dofinansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) Zespół z Łukasiewicz – Instytutu Elektrotechniki zaplanował inwestycje w laboratoriach wchodzących w skład Centrum Badawczego Elektromobilności i Inteligentnego Transportu.
Centrum zajmuje się rozwijaniem technologii związanych z elektromobilnością i szeroko pojętym transportem w zakresie elektrycznych układów napędowych, systemów sterowania, energoelektronicznych przekształtników, integracji systemów i systemami ładowania pojazdów elektrycznych.
Zespół zajmuje się również technologiami kolejowymi, tramwajowymi oraz systemami wykorzystywanymi w metrze. Szeroki obszar zainteresowania obejmuje opracowywanie wysokosprawnych układów napędowych oraz implementację rozwiązań całościowych jako systemy całopojazdowe.
Działania podjęte w ramach dofinansowania mają na celu przyspieszenie wdrożeń innowacyjnych technologii związanych z Elektromobilnością, jak również transportem w Polsce i na świecie.
Prowadzone prace prowadzą do zwiększenia bezpieczeństwa i konkurencyjności technologii nisko-emisyjnych. Co więcej, badania nad wysokosprawnymi nowoczesnymi układami napędowymi dla pojazdów elektrycznych zwiększą ich efektywności energetyczną i osiągi przy jednoczesnym obniżeniu kosztów produkcji i eksploatacji.
Dofinansowanie ze środków KPO będzie skutkowało rozszerzeniem oferty Centrum oraz funkcjonującego w jego ramach Laboratorium Elektromobilności i Inteligentnego Transportu (LET).
Powstała infrastruktura będzie wykorzystywana w celu:
– projektowania nowych typów silników, jak i optymalizacją przekładni, systemów chłodzenia oraz magazynowania energii;
– tworzenia kompleksowych rozwiązań integrujących różne elementy pojazdu elektrycznego, takie jak baterie trakcyjne, systemy zarządzania energią, układy napędowe i interfejsy użytkownika.
– prac nad specjalistycznym oprogramowaniem dla pojazdów elektrycznych.
Oprogramowanie to będzie odpowiedzialne za inteligentne zarządzanie energią, kontrolę pracy napędu oraz diagnostykę.
Centrum będzie wyposażone w zaawansowane platformy testowe, które pozwolą na symulację i testowanie złożonych scenariuszy pracy pojazdów, zapewniając zgodność z normami bezpieczeństwa i efektywności:
– wdrażania i testowania systemów telemetrycznych oraz rozwiązań V2X (Vehicle To Everything) które umożliwią monitorowanie stanu technicznego i parametrów pojazdów w czasie rzeczywistym;
– badaniami nad ładowaniem indukcyjnym, które umożliwia bezprzewodowe przekazywanie energii do pojazdu, eliminując konieczność używania kabli.
Osobą odpowiedzialną za to zadanie jest mgr Grzegorz Stawicki, który pełni funkcję Dyrektora Centrum Badawczego Elektromobilności i Inteligentnego Transportu.