produkty i usługi
wystarczy, że rzucisz nam wyzwanie!
Jak możemy ci pomóc
Co oferujemy?
badania i certyfikacja
Posiadamy akredytowane laboratoria oraz uprawnienia do wydania certyfikatów na zgodność z normami/dokumentami normatywnymi.
TECHNOLOGIE
Skorzystaj z konkretnych maszyn, urządzeń i
technologii, które są dostępne w naszym instytucie.
Współpraca b+R
Prowadzimy działalność naukową w ramach projektów krajowych i zagranicznych, głównie europejskich.
nasza oferta
Co wykonujemy?
komponenty dla energetyki i producentów silników elektrycznych
Tworzymy wyroby elektroizolacyjne na potrzeby przemysłu energetycznego. Oferujemy szeroki asortyment wyrobów, obejmujący koszulki elektroizolacyjne, kliny i rury szkło epoksydowe, izolatory kompozytowe liniowe, wsporcze dedykowanie dla linii energetycznych, linii trakcyjnych oraz izolatory aparatowe wsporcze.
Technologiei Inteligentnej Infrastruktury (Smart Grid)
Specjalizujemy się w projektowaniu energoelektronicznych urządzeń do przetwarzania energii elektrycznej oraz projektowaniu układów i algorytmów sterowania w/w urządzeń.
Zintegrowane Systemy Inteligentnego Transportu
Prowadzimy diagnostykę i konfigurację komponentów energoelektronicznych i elektronicznych pojazdów EV i FCEV.
Systemy Zasilania Napędów Elektrycznych
Oferujemy szeroki zakres usług w dziedzinie projektowania oraz wykonania maszyn elektrycznych, mających zastosowanie w różnych gałęziach transportu, a także w wybranych obszarach przemysłowych
Aparatura i Systemy Energetyczne
Skupiamy się w obszarze opracowania technologii dla energetyki a w szczególności aparatury rozdzielczej i zabezpieczeniowej. Projektujemy oraz badamy aparaty elektryczne takie jak styczniki, odłączniki, wyłączniki i załączniki zwarciowe. Prowadzimy obliczenia numeryczne pola elektromagnetycznego oraz rozkładu temperatury w rozdzielnicach oraz badania niskonapięciowych urządzeń do ograniczania przepięć SPD do sieci AC i DC; badania ograniczników przepięć do sieci AC i DC oraz do zastosowań kolejowych, badania ograniczników napięć VLD.
technologie wodorowe - wytwarzanie, magazynowanie, przetwarzanie
Oferujemy doradztwo w zakresie kosztów inwestycyjnych, eksploatacji i bezpieczeństwa elementów instalacji wodorowych, możliwości zastosowania technologii wodorowych, magazynowania. wodoru w formie gazowej, ciekłej oraz stałej. Projektujemy i wykonujemy ciśnieniowe zbiorniki wodoru. Prowadzimy badania nad możliwościami magazynowania wodoru, materiałami elektrodowymi dla elektrolizerów i ogniw paliwowych. Szkolimy przyszłych specjalistów pracujących z urządzeniami wodorowymi. Prowadzimy także działalność popularyzatorską w dziedzinie transformacji energetycznej w kontekście zastosowania technologii wodorowych.
Nowe Materiały Technologii Wodorowych
Rozwijamy się w kierunku definiowania nowych materiałów, jedno- i wielokomponentowych, mogących mieć zastosowanie w gospodarce wodorowej, oceny istniejących na rynku materiałów oraz ich technologii wytwarzania pod kątem stosowalności w urządzeniach i systemach zasilanych wodorem, określania zasad wykorzystania materiałów w konstrukcjach, w których używany jest wodór oraz analizy procesów zachodzących w materiałach oraz konstrukcjach narażonych na oddziaływanie wodoru.
Systemy Zasilania i Przetwarzania Energii
Prowadzimy kompleksowe prace naukowo-badawcze, konstrukcyjne, energoelektronicznych przekształtników mocy. Opracowujemy nietypowe, prototypowe urządzenia półprzewodnikowe przekształtników dużej mocy i rozwiązania technologiczne w obszarze energoelektroniki oraz mikroprocesorowe układy sterowania i regulacji.
Zaawansowane Systemy Zasilania w Technologii SIC i GAN
Specjalizujemy się w projektowaniu urządzeń energoelektronicznych w technologii SiC i GaN do współpracy z siecią AC (3-faz. i 1-faz.) i magazynami energii, projektowaniu obwodów PCB, programowaniu mikroprocesorowych sterowników DSP, modelowaniu 3D urządzeń energoelektronicznych, budowie przemysłowych interfejsów komunikacyjnych oraz projektowaniu elementów biernych. Dzięki zastosowaniu w układach zasilania nowoczesnych technologii półprzewodnikowych, możliwe staje się zwiększenie sprawności i ograniczenie gabarytów urządzeń elektrycznych
Infrastruktura Transportu Elektrycznego
Wykonujemy pomiary kondunktancji torowisk, system MPB (Pomiar prądów błądzących), P4 dla statycznych przetwornic kolejowych. Obsługujemy elektronikę tramwajową i wykonujemy diagnostykę obszarowej sieci powrotnej prądu stałego
Systemy Sterowania i Zarządzania
Specjalizujemy się w sterowaniu przekształtnikami sieciowymi AC/DC oraz napędowymi DC/AC, jak również DC/DC. Wykonujemy modelowani i symulację systemów energoelektronicznych w środowisku symulacyjnym Matlab/Simulink, Plecs, PSIM. Programujemy procesory DSP i układy programowalne FPGA oraz panele dotykowane HMI, sterowniki PLC, mikrokomputery Raspberry Pi. Również specjalizujemy się w komunikacji z urządzeniami poprzez Ethernet, Wi-Fi, Modbus, RS485, RS232, oraz Internet rzeczy IoT (ang. Internet of Things).
Materiały Kompozytowe i Recykling
Specjalizujemy się w doborze składu surowcowego i technologii przetwórczej materiałów wieloskładnikowych bazujących na żywicach chemo – i termoutwardzalnych, elastomerach i termoplastach, produkcji przewodów i prototypowych elementów grzejnych i wyrobów elektroizolacyjnych oraz badaniu i optymalizacji izolatorów elektroenergetycznych
Technologia Wytwarzania Materiałów
Specjalizujemy się m.in. w zakresie ceramiki elektroizolacyjnej (wysokoglinowa, steatytowa, kordierytowa), materiałów do grzejnictwa, włókien mineralnych do zastosowań termoizolacyjnych oraz tłumienności akustycznej, dielektrycznych materiałów otrzymywanych metodą zol – żel, oraz wyładowań powierzchniowych i wytrzymałości elektrycznej dielektryków.
poznaj ofertę ŁUKASIEWICZ - IEL bliżej
Przejrzyj katalogi z naszą ofertą, aby dowiedzieć się, co dokładnie możesz zyskać współpracując z nami!
łączymy naukę z biznesem
Poznaj nasze technologie
Komercjalizacja WYNIKÓW PRAC B+R - eVAN
Uprzejmie informujemy, że konsorcjum w składzie Sieć Badawcza Łukasiewicz-Instytut Elektrotechniki oraz IWOS Sp. z o.o. realizuje na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozowoju przedsięwzięcie przedkomercyjne pn. „„e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”. Projekt realizowany przez Konsorcjum pn. „e-VAN FCEV - uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1 z wodorowym ogniwem paliwowym i modułową wielofunkcyjną zabudową przestrzeni ładunkowej” zakłada stworzenie innowacyjnego i bezkonkurencyjnego pojazdu dostawczego z wykorzystaniem wodorowego ogniwa paliwowego jako źródła energii elektrycznej, o wadze do 3,5t, o 1000 kg ładowności i zasięgu 450 km. Końcowym odbiorcą przedsięwzięcia będą firmy z branży logistyki, kurierskiej i dostaw ostatniej mili. Zakończony został I etap powyższego przedsięwzięcia (01.03.2021), w wyniku którego powstała koncepcja przedmiotowego pojazdu. Uprzejmie prosimy wszystkie podmioty zainteresowane powyższym rozwiązaniem o składanie ofert na udzielenie przez Konsorcjum niewyłącznej i odpłatnej licencji na korzystanie z Wyników Prac B+R i przedmiotów Background IP. Powyższe ogłoszenie obowiązuje przez okres nie krótszy niż 10 lat od zakończenia Etapu I.
e-VAN – uniwersalny samochód dostawczy z napędem elektrycznym kategorii N1
Zaprojektowano i opracowano projekt dokumentacji stylistyczno-technicznej do realizacji dwóch prototypów pojazdu: "e-Van - uniwersalny samochód dostawczy z napędem elektrycznym, kategoria N1". Projektowany pojazd dostawczy wyposażony jest w ogniwo wodorowe zasilane pokładowym magazynem wodoru o pojemności 10 kg sprężonego wodoru. Ogniwo wodorowe jest głównym źródłem energii elektrycznej dla pojazdu. Dodatkowo auto posiada akumulator buforowy o pojemności 15 kWh, w celu gromadzenia nadmiaru energii elektrycznej wytwarzanej przez ogniwo paliwowe oraz przez układ rekuperacji podczas hamowania. Układ napędowy składa się z falownika i silnika centralnego połączonego za pomocą przekładni różnicowej z tylną osią pojazdu. W celu poprawy ogólnego bilansu energetycznego zainstalowano panele fotowoltaiczne na dachu pojazdu. Energia pozyskiwana z odnawialnych źródeł energii pozwoli na wspomaganie pracy urządzeń pokładowych (zasilanie pomocnicze podczas postoju, czuwania itp.) bez konieczności zużywania energii zgromadzonej w akumulatorach.
Nadprzewodnikowy ogranicznik prądu zwarciowego (NOPZ) jako element zwiększający zdolności przyłączeniowe odnawialnych źródeł energii elektrycznej do elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej
Celem projektu było opracowanie, zbudowanie i wdrożenie prototypu nadprzewodnikowego ogranicznika prądu zwarciowego (NOPZ) na średnie napięcie (U = 24 kV), jako elementu pozwalającego na lepsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury sieciowej. Ograniczenie przez NOPZ prądów zwarciowych do bezpiecznego poziomu sprawi, że elementy sieci będą narażone na mniejsze przeciążenia cieplne i elektrodynamiczne. Zastosowanie NOPZ umożliwia zwiększenie dopuszczalnej mocy zwarciowej w punkcie przyłączenia nowych źródeł wytwórczych, która jest determinowana parametrami zwarciowymi elementów sieci. To z kolei umożliwi zwiększenie zdolności przyłączania do sieci elektroenergetycznej źródeł rozproszonej generacji energii elektrycznej opartej na odnawialnych źródłach energii (OZE), prowadząc w rezultacie do osiągnięcia efektu ekologicznego w postaci redukcji krajowej emisji CO2.
Nadprzewodzący magazyn energii z interfejsem energoelektronicznym do zastosowań w sieciach dystrybucyjnych
Projekt dotyczył opracowania skalowalnego dwumodułowego magazynu energii dla zastosowań w systemach elektroenergetycznych o dużym udziale odnawialnych źródeł energii. Metoda magazynowania energii wykorzystuje zjawisko niskotemperaturowego nadprzewodnictwa. Obszar badawczy projektu dotyczył m.in. budowy dedykowanej cewki nadprzewodzącej, optymalnego doboru topologii przekształtnika energo-elektronicznego oraz opracowania oryginalnych algorytmów sterowania, w tym algorytmów oferujących innowacyjne funkcjonalności możliwe do osiągnięcia dzięki modułowości systemu. Celem praktycznym projektu było stworzenie modelu demonstracyjnego dużej mocy nadprzewodzącego magazynu energii (NpME) złożonego z dwóch modułów o mocy 250kW (300 kW mocy szczytowej) oraz energii 200kJ.
ELMAR – Supporting South Baltic SMEs to enter the international supply chains & sales markets for boats & ships with electric propulsions
Celem projektu było wspieranie sektora budowy statków i łodzi na obszarze Południowego Bałtyku w zakresie przystosowania go do mobilności elektrycznej w żegludze morskiej i tworzenie powiązanych produktów, a także promowanie potencjału rynkowego dla elektrycznych łodzi i statków w regionie.
Komercjalizacja WYNIKÓW PRAC B+R - Magazynowanie energii
Uprzejmie informujemy, że Konsorcjum w składzie: • Sieć Badawcza Łukasiewicz-Instytut Elektrotechniki (Lider) • Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Metali Nieżelaznych realizowało na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przedsięwzięcie przedkomercyjne pn. „Magazynowanie energii elektrycznej – strumień System”. Przedsięwzięcie zakłada opracowanie systemu magazynowania energii tj. technologii dotyczącej całej instalacji, na którą składają się urządzenia sterujące, bateria i niezbędne okablowanie i był podzielony i jest podzielone na dwa etapy: Etap I - zademonstrowanie działania technologii za pomocą Prototypu Systemu Magazynowania Energii, Etap II – zademonstrowanie Demonstratora Systemu Magazynowania Energii. Zakończony został I etap powyższego przedsięwzięcia (26.04.2023), w wyniku którego opracowano prototyp systemu magazynowania energii. Uprzejmie prosimy wszystkie podmioty zainteresowane powyższym rozwiązaniem o składanie ofert na udzielenie przez Konsorcjum niewyłącznej i odpłatnej licencji na korzystanie z Wyników Prac B+R i przedmiotów Background IP. Powyższe ogłoszenie obowiązuje przez okres nie krótszy niż 10 lat od zakończenia Etapu I lecz nie dłużej niż do momentu zbycia przez Konsorcjum praw do wyników prac B+R. .
Linia technologiczna obróbki recyklatu kompozytowego
Inwestycja polegała na utworzeniu linii technologicznej do obróbki recyklatu kompozytowego poprzez identyfikację procesów jednostkowych koniecznych do przeprowadzenie w celu rozdrobnienia recyklatu niejednorodnego wzmacnianego włóknem ciągłym, ciętym i wypełniaczami proszkowymi, przegląd rynku i wybór rozwiązań technologicznych obejmujących wysokowydajne, przemysłowe: moździerze, gniotowniki, noże, młyny i inne i finalnie ustawienie, połączenie segmentów linii elementami konstrukcyjno-transportowymi.
Mobilny system zasilania statków napięciem średnim z nadbrzeży portowych elementem zwiększenia ekologiczności i ekonomiczności transportu morskiego
Projekt dotyczył opracowania skalowalnego systemu S2SP (Shore to Ship Power) składającego się z podstacji AC/DC, kablowego systemu dystrybucji energii prądem stałym i mobilnych terminali DC/AC, umiejscawianych u nadbrzeży w zależności od potrzeb.
BUDOWA ZINTEGROWANYCH SYSTEMÓW WSPOMAGAJĄCYCH I OPTYMALIZUJĄCYCH PRACE ORAZ BEZPIECZEŃSTWO ROZDZIELNICY SN
Projekt polegał na realizacji prac badawczych mających na celu przygotowanie gotowych rozwiązań wspomagających działanie i eksploatację rozdzielnic SN (SN - Średniego Napięcia) w obszarze bezpieczeństwa, prewencji oraz wydajności. Projektowane narzędzia, w momencie ich wdrożenia do produkcji, są oferowane klientom samodzielnie (kompletne rozdzielnice) jak również jako pojedyncze podzespoły kompatybilne z istniejącymi już na rynku rozdzielnicami. Dzięki sparametryzowanym funkcjonalnościom zapewnią niezawodność i bezpieczeństwo obsługi, a w przypadku nagłej awarii wyeliminują sytuacje związane z narażeniem życia operatorów. Oprócz wyżej wymienionych, funkcjonalności pozwolą na pełną identyfikację zdarzeń i procesów zachodzących w trakcie pracy rozdzielnicy oraz uproszą nadzór, obsługę i konserwację urządzeń wspomagających rozdział energii elektrycznej. Dodatkowo, zostaną wprowadzone rozwiązania zwiększające wydajność prądową rozdzielnic.
Badania materiałowe w celu opracowania tranzystora IGBT z węglika krzemu oraz urządzenia ładowania samochodu elektrycznego
Celem naukowym projektu było opracowanie tranzystora typu IGBT z węglika krzemu dla energoelektroniki. Cel badań przemysłowych to opracowanie układu SST – solid state transformer, mającego kluczowe znaczenie w wielu obszarach zastosowań, a w szczególności w gwałtownie rozwijającym się rynku samochodów z napędem elektrycznym. W oparciu o ten układ, zostały zrealizowane dwa nowatorskie urządzenia do ładowania samochodu, a osiągnięcie założonych dla nich cech został zrealizowany w oparciu o elementy z węglika krzemu.
Dystrybucyjny transformator hybrydowy (DTH) jako aktywny element nowoczesnych systemów „Smart Grid”
Celem głównym projektu było opracowanie nowego rozwiązania transformatora hybrydowego (DTH). Założono opracowanie transformatora w dwóch wariantach technologicznych. Wariant pierwszy stanowi układ zintegrowany, tj. transformator hybrydowy, który można zamontować wyłączne w całości, bez zmian. Ten wariant dedykowany jest nowym inwestycjom w sieci dystrybucyjnej lub przypadku potrzeby wymiany dotychczasowego transformatora, np. po awarii. Natomiast wariant drugi, umożliwia dołączenie samej wydzielonej „części regulującej” do już pracujących transformatorów. Zastosowanie tej możliwości, pozwoli obniżyć koszty zagwarantowania funkcji płynnej regulacji napięcia w istniejących transformatorach.